Ключовою відмінністю електромобіля від класичного авто є використання електродвигуна замість двигуна внутрішнього згоряння. Ця особливість тягне за собою і необхідність в іншому джерелі енергії, в іншій конструкції трансмісії, компонуванні машини, що відбивається на споживчих якостях. Спробуємо розглянути плюси та мінуси, якими відзначаються електромобілі, та особливості володіння ним у порівнянні з класичним авто.
Чи вигідний електромобіль
Це питання цікавить багатьох найбільше, тому поговоримо про економічну складову окремо. Вигоду можна рахувати по-різному і поняття це дуже відносне. Майте на увазі, що кожен автомобіліст може лише приблизно прикинути різницю вартості кілометра, оскільки дуже варто точно врахувати деякі незначні фактори та технічні особливості автомобілів, а також поломки, вартість паркування, платних доріг тощо.
До прикладу, витрата електроенергії Nissan Leaf першого покоління дорівнює приблизно 16 кВт/год на 100 км шляху. Якщо заряджати електромобіль вночі за нічним тарифом електролічильника та врахувати відсутність необхідності обслуговування ДВС, КПП, врахувати пільги на податки та паркування, то економія при їзді на електрокарі порівняно з їздою на звичайному автомобілі виходить колосальна! Тому на перший погляд ідея купити електрокар може виглядати досить заманливою. Проте, давайте по порядку розберемо всі плюси і мінуси такої покупки.
Переваги
Електромобіль має величезну кількість переваг у порівнянні з звичайним автомобілем.
- Витрати на утримання та паливо значно нижчі від витрат на класичний авто. За найбільш грубими підрахунками, якщо порівнювати машини одного класу, електротяга за поточної вартості електрики та пального (бензину та дизельного палива) обходиться дешевше в середньому приблизно в десять разів. Різниця трохи зменшується, якщо автомобіль спалює газ замість бензину або ДП.
- Електромобіль рідше ламається, а значить, що ризик раптово "встряти" зі зламаною машиною нижче. А поломок там менше, тому що просто менше деталей, які можуть вийти з ладу.
- Рідше потрібне технічне обслуговування та обсяг його менший. Не потрібно міняти масло і фільтр у двигуні кожні 10000 кілометрів, відсутня і потреба в повітряному фільтрі двигуна. У ТО входить заміна олії в редукторі та гальмівній рідині приблизно раз на 40 тисяч кілометрів, гальмівних колодок та дисків за потребою, заміна салонного фільтра.
- Електромобіль безпечніший. Через відсутність важких та об'ємних ДВЗ та КПП попереду ризик травмуватися при лобовому зіткненні значно нижчий.
- Не спалюючи паливо і не випускаючи в атмосферу вихлопні гази та сажу, ми набагато менше шкодимо навколишньому середовищу. Звичайно, залишаються забруднення через гуму, яка використовується в покришках, тому абсолютно нешкідливим і "зеленим" назвати транспорт, що пересувається на колесах, мабуть, не можна.
- У машині набагато тихіше, оскільки мотор працює майже безшумно. Однак, ми все також чуємо шум тертя шин об асфальт, зовнішню обстановку і, іноді, невелике виття електромотора в деяких моделях.
- Якщо у звичайних машин спливає ресурс ДВЗ, то у електромобілів деградує батарея. Однак на більшість акумуляторів виробники надають гарантію. Наприклад на батарею рестайлінгового Nissan Leaf 2016 виробник дає гарантію 8 років або 160 000км до початку деградації! На пробігу близько 250 000 км при правильній експлуатації ємність батареї знизиться приблизно на 20%.
Недоліки
На жаль, власникам електромобілів у Росії доводиться стикатися з проблемами, які не турбують водіїв авто із ДВС.
- Обмеження запасу ходу. У звичайному авто швидко залив бензин на АЗС і їдеш далі, а у випадку з електрокаром навіть якщо прибуваєш на електрозаправку, має пройти чимало часу доки поповниться запасу ходу. Цього недоліку позбавлені гібриди.
- Довгий час "заряджання". Хоча нові електрокари і можна зарядити здебільшого до 80% за 40 хвилин, це все-таки не 5 хвилин, які потрібні для заливки палива на АЗС. Крім того, в Україна все ще досить невелика кількість зарядних станцій, що дозволяють відносно швидко зарядити машину. Найчастіше власники заряджають їх від побутових розеток, але це може займати від 8 годин і більше.
- Нерозвинена інфраструктура зарядних станцій в Україні. На даний момент зарядні станції на міжміських трасах тільки починають з'являтися, але відбувається це повільно, тому електромобіль у нас можна використовувати тільки як міський авто. У більшості європейських країн зарядки для електромобілів є майже на кожній АЗС і рідко зустрічаються рідше ніж раз на 50км.
- Висока вартість порівняно з бензиновими та дизельними однокласниками. Новий електромобіль коштує на кілька десятків відсотків дорожче за аналог з ДВС. Можна спробувати пригнати авто з США за допомогою компанії Bexhill Trading. Це може бути більш економним варіантом, ніж купувати нове авто з салону в Україні.
- Зниження запасу ходу взимку. Через включення обігріву салону, керма та сидінь запас ходу при негативних температурах знижується в середньому на 25-30%.
Чи варто купувати електрокар?
З урахуванням вищевикладених плюсів та мінусів можна дійти висновку, що електромобіль варто купувати, якщо дотримано наступних умов:
- у вас є можливість заряджати автомобіль поруч із будинком у той час, коли ви нікуди не їдете. Це може бути гараж або місце для паркування з доступом до розетки;
- ваш денний пробіг не перевищує запасу ходу обраного вами електромобіля або ви володієте звичайним авто для поїздок за місто та на далекі відстані. Запас ходу нових моделей перевищує 300км, але з урахуванням практично повної відсутності електрозаправок за межами великих міст розраховувати на далекі поїздки автомобілем, що працює тільки від акумуляторної батареї, не доводиться.