Мета
- Поліпшення матеріального становища населення, що сприяло стабілізації соціально-економічної ситуації краю, а отже, і зміцненню імперії;
- Ліквідація старої системи управління, за якої панівне становище належало місцевій шляхті, і заміна її дисциплінованим чиновництвом, яке провадило б політику імперського центру.
Адміністративна реформа
- Королівство Галичини і Лодомерії було поділено на округи, які очолювали старости, підпорядковані губернатору краю, що призначався імператором. У селах влада належала мандаторам (наглядачам), які призначалися старостами округів, але утримувалися землевласниками. Містами управляли магістрати, склад яких призначала імперська адміністрація, потім міські ради, що були органами місцевого самоврядування;
- Вищим представницьким органом ктю стяв сейм, де провідні позиції посідала польська шляхта;
- Від 1786 р. припинялася дія польських законів, їх заступали загальноімперські. Адміністративним центром королівства став Львів.
Аграрна реформа
- Було складено «Інвентарій», куди внесли кількість земель, якими володіла шляхта, і де визначено повинності селян. Імперський уряд з’ясував розміри податків із цих земель і заборонив землевласникам обтяжувати селян більше, ніж було передбачено «Інвентарієм»;
- Заборонялося застосовувати тілесні покарання, примушувати відробляти панщину в неділі й свята. У 1780–1782 рр. видано закони Йосифа II про звільнення селян від особистої залежності та обмеження панщини трьома днями на тиждень. Надання селянам деяких громадянських прав – одружуватися без дозволу поміщика, посилати своїх дітей навчатися у школах; ліквідовувалося право пана судити селян. Надання селянським громадам права самоврядування;
- У 1789 р. було прийнято указ про ліквідацію панщини (скасований після смерті Йосифа II).
Релігійна реформа
- Визнання за римо-католицькою і греко-католицькою церквами рівних прав;
- Заборона називати греко-католиків уніатами і примушувати їх змінювати віру;
- Надання некатоликам рівних із католиками прав на державну службу;
- Зрівняння євреїв у правах з іншими народами імперії.
Освітня реформа
- Створення в 1774 р. у Відні при церкві Св. Варвари генеральної греко-католицької семінарії («Барбареум») для здобуття вищої духовної освіти греко-католиками. Пізніше замість неї було створено греко-католицькі семінарії в Ужгороді та Львові;
- Відновлення в 1784 р. діяльності Львівського університету. Для русинів при ньому було створено «Руський інститут»;
- Запровадження нової шкільної системи, за якої в початкових школах навчання здійснювалося рідною мовою.
Наслідки реформ
- Загалом позитивно вплинули на життя західних українців і сприяли політичній модернізації краю;
- Запроваджені адміністративні зміни спричинили посилення німецького впливу і, як раніше, усували українців від участі в управлінні;
- Найвагомішими результатами реформ стали зміни в правовому становищі селянства і греко-католицької церкви;
- Сприяли поширенню серед селян і греко-католицького духівництва прихильного ставлення до Габсбурґів.
Коментарі: 1 RSS
1 Аноним 13-10-2019 16:01
круто