Археологи виявили могили двох вандальських воїнів у давньому кладовищі, розташованому в Островецькому повіті на півдні Польщі. Знахідку зробили неподалік від села Глінка, у гміні Чмєлюв. Це кладовище, ймовірно, датується III або IV століттям нашої ери і пов'язане з культурою Пшеворськ – археологічною культурою залізного віку, що існувала на території сучасної Польщі з III століття до н. е. до V століття н. е.
Хто такі вандали та що відомо про їхню культуру
Вандали – це одне з давніх германських племен, яке відоме своїми військовими конфліктами з Римською імперією. Після того, як плем’я залишило свою батьківщину, воно мігрувало через Європу до Північної Африки, де заснувало своє королівство. Відомо, що вандали брали участь у захопленні Риму в 455 році, що стало однією з найбільших поразок Римської імперії.
Знахідка на кладовищі в Островецькому повіті додає нову інформацію про похоронні обряди цього племені, що є важливим аспектом розуміння їхніх релігійних вірувань та ритуалів.
Ритуальні поховання та зброя
Під керівництвом доктора Марека Флорека, представника Служби охорони пам'яток у місті Сандомир, розкопки виявили дві ямні могили з кремованими рештками людей. У могилах також знайшли залишки поховальних вогнищ, що вказує на те, що тіла померлих воїнів разом зі зброєю були спалені як частина поховального ритуалу.
«Ці залишки, разом із попелом від похоронного вогнища, були дбайливо покладені в могили, що свідчить про ритуальну складову поховання вандалів», – розповів доктор Флорек Польському агентству преси (PAP).
Серед знайдених артефактів – мечі, наконечники списів, елементи щитів, залізні ножиці та фрагменти обгорілих глиняних посудин. Металеві предмети мали сліди «вогневої патини», що вказує на те, що вони піддавалися високій температурі під час кремації.
Зігнуті мечі та їх значення
Однією з найбільш вражаючих знахідок стали зігнуті мечі. Це ритуальне дійство було характерне для пшеворської культури. Зброя навмисно гнулася, щоб її не могли використати мародери. Але також вважалося, що це дозволяло померлому забрати свою зброю в загробний світ.
«Згинання зброї, тим самим її символічне «вбивство», гарантувало, що померлий міг взяти її з собою в загробне життя, де вона слугувала йому так само, як і на землі», – зазначив доктор Флорек.
Цей звичай відображає духовні переконання та практичні міркування того часу. Зі зброєю похованих воїнів було пов'язано безліч ритуальних аспектів, які свідчать про високий соціальний статус цих осіб у вандальському суспільстві.
Високий статус похованих воїнів
Знайдені в могилах артефакти вказують на те, що поховані воїни належали до еліти вандальського племені. Серед артефактів були мечі, наконечники списів, металеві посилення для щитів та фрагменти глиняного посуду. Ці предмети, за словами археологів, пройдуть ретельне збереження та аналіз. Згодом їх планують виставити в Музеї Замку в Сандомирі, який є важливою культурною установою в цьому регіоні.
Доктор Флорек зазначив, що подібні кладовища римського періоду часто містять сотні могил. Наприклад, кладовище у сусідньому Чмєлюві, яке також розташоване в Островецькому повіті, під час попередніх розкопок виявило понад 150 могил.
«Ми ще не знаємо точної кількості могил на цьому кладовищі», – зауважив доктор Флорек, натякаючи на можливість подальших значущих знахідок. Планується, що наступний етап розкопок розпочнеться восени цього року, а потім продовжиться навесні 2025 року.
Таким чином, ця археологічна знахідка має величезне значення для вивчення культури та релігійних вірувань вандалів, а також дає нові дані для дослідження культурних впливів між давніми племенами та Римською імперією.