Якщо вам колись доводилося бувати на «живому» концерті рок-гурту, джазового колективу чи гітариста, напевно, ви помічали, що сцена заставлена величезними звуковими «ящиками» з гордим написом Marshall.
Саме ця англійська компанія вважається еталонним виробником сценічних колонок, моніторів, гітарних підсилювачів та звукового обладнання. Тай й навряд чи хтось хоча б раз в житті не не бачив наушники Marshall, якості звуку в яких позаздрили б чимало сучасних виробників аудіо техніки. До речі, саме завдяки Marshall з'явилися складові комбо-підсилювачі типу стек.
Але доля неодноразово перевіряла компанію на міцність, з перших днів життя піднісши важке захворювання її творцю Джеймсу Маршаллу.
Все почалося з важкої хвороби хлопчика Джима
У середині 1923 року у сім'ї боксера Джеймса Маршалла народився син Джим. У віці п'яти років дитині поставили страшний діагноз – туберкульоз кісток: кістки хлопчика виявилися надзвичайно крихкими та чутливими до будь-яких навантажень. Єдиним лікуванням у медицині на той час залишалося повне дотримання спокою і лікарняне ліжко фактично відібрало у Джима сім років дитинства.
Рівно стільки дитина провела у гіпсовому панцирі, який повністю обмежував рух. У 12 років Джим нарешті звільнився від гіпсових кайданів і сім'я перебирається до Саутхолу.
У 1930-х Англія потопала у Великій депресії, тому сім'ї Маршалла доводилося нелегко. Батько відкрив невелику закусочну, де незабаром почав працювати і син Джим. У зв'язку із хворобою, хлопчик так і не здобув освіти і не відвідував школу. Розуміючи, що сім'я зазнає фінансових труднощів, Джим вирушив на роботу в кондитерську фабрику. За два роки він встиг попрацювати на звалищі металобрухту, на будівництві, продавцем, пекарем, різьбярем. І весь цей час зароблені гроші Маршалл відкладав і накопичував, не знаючи, на що їх витратить.
У віці 14 років Джим виявив талант співака, і протягом наступних кількох років був справжньою естрадною зіркою оркестру Чарлі Холмса, даючи по п'ять-шість концертів на тиждень.
З початком Другої світової війни 17-річний Джим вирушає працювати на завод Ceramic Engineering збирачем, поєднуючи навички інженери з талантом співака виконавця. Далі була посада рядового інженера на заводі з виробництва крил для винищувачів «Heston Aircraft». Там же Джим став провідним фахівцем, але музики не залишав.
Шлях барабанщика
Коли барабанщика септету, в якому співав Джим Маршалл, призвали на війну, музиканти вирішили, що саме Джим займе його місце. «Півочий барабанщик» набирав популярності з кожним днем, але при цьому ніколи не вчився і не брав уроків. Але професійне зростання можливе лише за наявності знань. І Маршалл вирушає до Найтсбріджа, до відомого барабанщика Макса Абрамса.
Займавшись з Максом Абрамсом два роки, Джим і сам починає викладацьку діяльність. Щотижня невелику кімнатку площею п'ять квадратів у верхній частині будинку відвідували понад 60 учнів. Маршалл працював по 16–18 годин на добу. І його працьовитість позитивно вплинула на заробіток. У роки викладання річний прибуток Джима досягав 5 тисяч фунтів – суми, яка на той час вважалася нечуваною.
На початку 60-х Джим нарешті зібрав необхідну кількість коштів і був готовий на рішучий крок – запуск своєї фірми.
Фірмовий магазин «Джим Маршалл і син»
Клієнтська база вже була, в області барабанних установок Джим розбирався чудово і настав час діяти. 7 липня 1960 місцева газета розмістила оголошення про відкриття фірмового магазину «Джим Маршалл і син». На церемонії відкриття був присутній і сам учитель Маршалла Макс Абрамса. Магазин знаходився в самому центрі Хенвелла (район у Лондоні), тому зайвої реклами не потребував.
У 1963 році магазин переїжджає в приміщення, що звільнилося, навпроти з великою площею, але разом зі стартом виробництва гітарних кабінетів настав час кардинальних змін. Замовлення зростали і в 64-му році відкривається перша повноцінна фабрика Marshall з кількістю співробітників 15 осіб і площею 460 квадратних метрів. Тепер Marshall могла випускати до 20 підсилювачів на тиждень.
У 1966 році відбувається чергове розширення фабрики та її перебазування в Блетчлі. У зростаючій популярності рок-музики зростає і популярність підсилювачів Marshall. За три роки, з 1964 по 1967 продаж компанії на території Америки збільшується втричі.
Контракт з Rose-Morris
Але в тому ж 66-му Маршалл припуститься помилки, про яку шкодуватиме все своє життя – укладання контракту з Rose-Morris.
Rose-Morris була великим світовим дистриб'ютором музичних інструментів. Активно рекламуючи і реалізуючи продукцію Marshall протягом двох років, Rose-Morris домоглися підписання контракту з виробником підсилювачів і кабінетів, що набирає популярності. Термін дії контракту – 15 років.
«Rose-Morris піднімали ціну на 55%. Позиціонували наші підсилювачі як преміальні. А в результаті їх покупки могли дозволити лише одиниці – справжні зірки та популярні виконавці. Адже ми позиціонували свою продукцію як доступні», – згадує Джим Маршал. Виторг компанії почав стрімко падати. І Маршаллу довелося шукати порятунку, яким стала лінійка підсилювачів Park.
Після закінчення контракту з Rose-Morris, Park (до речі, дівоче прізвище дружини Маршалла) перетворилися на недорогу лінійку транзисторних підсилювачів Marshall MG. Модель була неймовірно популярна серед гітаристів-початківців. Маршалл відразу знижує ціни на 25% на весь асортимент продукції і тим самим піднімає оборот на 360% лише за три роки.
1984 року за внесок в експорт (завдяки моделі JCM800) компанія Marshall отримує Королівську нагороду.
Аж до 2011 року Marshall залишається авторитетним та впливовим гравцем професійного ринку для музикантів усіх рівнів. Підсилювачі Marshall миттєво асоціюються з гітарою, роком і відомим фірмовим «маршаллівським звуком». Розроблений ще 1962 року підсилювач відкрив цілу індустрію для професійних музикантів, індустрію звуку, на який довго чекали.
«Компанія не продається. Цей бренд – моє ім'я»
Єдиному власнику та засновнику Marshall на той момент виповнилося 87 років. Але літній автор – не означає старомодний. Розуміючи, що світ захоплює епоха швидкого зростання технологій, Джим налаштовує компанію на випуск окремої лінійки продукції і створює цілий підрозділ споживчої електроніки.
Завданням новоствореного підприємства стало просування ринку аудіообладнання для рядових слухачів, професійно які пов'язані з музикою. Так утворюється ціла лінійка продуктів меломанів.
Компанію Marshall неодноразово хотіли поглинути. Джиму Маршаллу пропонували 100 млн фунтів стерлінгів з особистою 15-річною виплатою по 1 млн як бонус, але засновник Marshall відмовився. «Компанія не продається. Цей бренд – моє ім'я. Я не хочу, щоб мені хтось вказував, що і як робити», – щоразу відрізав Джим Маршалл.
2012 року творця компанії не стало. Маршалл ніби відчував свій догляд, і за рік до смерті встиг зробити все можливе, щоб фірмовий «маршаловський звук» міг почути і рядовий користувач, не пов'язаний з музикою та сценою. Компанія має великі плани на майбутнє. На сьогоднішній день Marshall виробляє найкращі сценічні підсилювачі та зупинятися на цьому не збирається. Звук Marshall не сплутати ні з чим, і цього тепер може переконатися кожен!