Активний розвиток нейронауки з одного боку розвінчує антинаукові теорії, з іншого – привертає до себе увагу та породжує міфи про головний мозок, якими так люблять користуватися маркетологи. Чому вірити можна, а чому точно не варто розбираємо у цій статті.
1. Людина використовує лише 10% мозку
Дуже старий міф про те, що мозок працює на 10% від своїх можливостей – не підтверджений дослідженнями. Чому лише 10 відсотків, а не 20, 30 чи 5?
Спростування міфу що мозок працює лише на 10 відсотків криється в самому процесі навчання та пізнанні людиною чогось нового, насправді людина використовує весь потенціал свого мозку, тільки з різною ефективністю. Це враховують викладачі та методисти.
У ході навчання важливо охопити всі канали сприйняття людини, але не забувати про переважаючу ділянку. Наприклад, є люди, які краще сприймають інформацію візуально, а є ті, хто простіше засвоює матеріал на слух. Мабуть через такий природний поділ, наш мозок «прокачується» в конкретній області швидше за інших, але при цьому не ігнорує інші. Саме тому так званий серед фахівців «міф про 10% використовуваної частини мозку» в цілому помилковий і не має під собою прямих підстав.
2. Найважливіше потрібно вивчити до трьох років
Існує теорія про сенситивні періоди як найбільш сприятливих для засвоєння тих чи інших властивостей та видів поведінки. Основні звички справді закладаються у перші роки життя, але до міфів про головний мозок цей факт віднести не можна. До того ж треба розуміти: ідея про те, що певні знання потрібно отримати якомога раніше, бо певні системи мозку формуються до трьох років – чистої води міф, яким активно користуються стратеги «раннього розвитку».
Щоб остаточно відкинути цей міф про роботу мозку, слід звернутися до науки. Нейробіологи не знайшли жодних доказів існування періоду, коли припиняє формуватися мозок, натомість відкрили нейропластичність – «рухливість» нейронних зв'язків, яка не втрачається з віком, що означає можливість успішного навчання у будь-якому віці. А це означає, що організація тренінгів для дорослих людей цілком виправдана. Ефективне навчання може тривати хоч усе життя.
3. В одних людей переважає вплив лівої, а в інших правої півкулі
Даний міф про півкулі мозку досить популярний, особливо коли в компанії ділять людей на умовних «фізиків» та «ліриків». Ви продовжуєте розділяти людей на ліво та правопівкульних? А ось і даремно: нейробіологи не помітили фізіологічних доказів такої теорії.
Обидві півкулі задіяні у всіх людей однаково та постійно взаємодіють між собою. Щоправда, складним чином.
4. Емоційний інтелект
Серед тренінгів для співробітників великих компаній найпопулярніші – з емоційного інтелекту. Його хочуть освоїти більше, ніж тайм-менеджмент чи системне мислення. Є думка, що мислення можна розвинути, керуючи емоціями. Причому настільки, що вдасться досягти певних академічних успіхів. Звучить неймовірно. То звідки взявся цей міф про мозок людини?
Таке припущення озвучив американський психолог Говард Гарднер, проте йому не вдалося довести свою гіпотезу. Нейробіологи також не знайшли підтвердження. Таким чином, плануючи корпоративне навчання співробітників, варто враховувати емоційний інтелект і розвиток мислення. Намагатися керувати одним за рахунок іншого – лише черговий міф про роботу мозку від різних коучої та інших «фахівців».