Красиво та оригінально оформлена етикетка – важлива складова будь-якого товару чи виробу. Вона не лише привертає увагу споживача, а й сприяє його швидкому продажу. Особливою популярністю серед виробників будь-якої продукції користуються самоклеючі етикетки, які надають товару особливого презентабельного вигляду. Історія їх створення цікава, багатогранна і сягає корінням у глибоку давнину. Сьогодні існує чимало компаній, де можна вибрати і замовити дизайн етикетки по досить демократичним цінам. Однією із таких компаній є брендингова агенція JDesign. Це команда професіоналів з дуже крутим портфоліо, які подбають про Ваш бренд. До речі
Які вони – перші етикетки
У давнину торговці та виробники міцних напоїв таврували спеціальною печаткою тару, в яку потім розливали вина – амфори, пляшки та глиняні посудини. На посуд поміщалися невеликі шматочки шкіри чи пергаменту, у яких вказувалися відомості про склад рідини.
Аналогічне тавро обов'язково ставили на золотих та срібних прикрасах, адже ці два шляхетні метали були символами розвитку економіки, процвітання та благополуччя країни. Звісно, поява паперу змінила зовнішній образ етикетки.
На ній можна було вказати важливу інформацію про продукт. Етикетки на пляшки мали оригінальне оформлення. Тут можна було побачити гарні лози винограду, цікаву символіку, оригінальні образи, герби та чудові ландшафтні краєвиди. Як правило, етикетки на алкоголь містили відомості про місцезнаходження виробника. Згодом на ярлику стали фіксувати дату врожаю.
Перші кольорові етикетки з'явилися наприкінці 19 століття та застосовувалися для маркування товарів. Звичайно, прообраз самоклеючі етикетки виготовляли спочатку з паперу. Перевагу таких етикеток одразу оцінили продавці товарів, адже вироби із різнобарвними наклейками краще привертали увагу потенційних покупців і швидше продавалися.
Варто зазначити, що зовнішній вигляд кольорових етикеток не ряснів рекламними закликами, а був чистою серединою з оригінальним зображенням по контуру. Чисте поле наклейки заповнювалося вручну, особливо це було характерно для етикеток алкогольних напоїв та медикаментів.
Систематична конкуренція між торговцями та їх продукцією призвела до того, що створення етикеток перетворилося на справжнє мистецтво. Для їх малювання задіяли відомих живописців та знаменитих оформлювачів.
Етикетки з липкою стрічкою
В 1890 рядовий фармацевт Оскар Тропловіц в одній з лабораторій відомої організації Beier-sdorf створив першу липку стрічку. Це відкриття було випадковим. Фармацевт розробляв формулу клейкої речовини, хімічний склад якої зміг би ефективно утримувати медичний пластир на шкірних покривах людини і при цьому не викликати алергічних реакцій. У результаті його хімічних дослідів було створено гумовий клей, який, на жаль, не можна було застосовувати з лікувальною метою.
Але винахідливий фармацевт не розгубився, і запропонував власний винахід у вигляді липкої стрічки. Цей продукт досить довго використовувався для оперативного монтажу проколотих шин велотранспорту.
Особливу популярність липкі стрічки завоювали серед продавців фруктами і овочами, адже для оперативного збуту товару, що швидко псується, потрібно привернути увагу покупців. Такий попит призвів до створення нового напряму – розробки етикеток для бляшанок та ящиків.
Як з'явилися наклейки-етикетки
Стентон Ейвері – перспективний американський бізнесмен, який у 1890 році перший створив самоклеючі етикетки. Він розробив ефективний спосіб збереження шару із клею на тривалий період часу. Етикетки виконувались із спеціального паперу з клейкою поверхнею, що фіксувалася до підкладки. Сама підкладка мала синтетичне покриття та легко відокремлювалася від етикетки.
Згодом Стентон Ейвері заснував власну компанію і створив успішну індустрію з виготовлення самоклеючих етикеток. Він не тільки вдосконалив технологію виготовлення, але й використовував матеріали, які були стійкі до різних температурних режимів та вологи. Потім було розроблено до роботи з етикетками перший диспенсер. Компанія Стентона Ейвері з часом досягла півмільйонного річного обороту та регулярно впроваджувала нові технології, багато з яких використовуються сьогодні.
Створення сучасних наклейок
Один із співробітників компанії 3М у 1968 році доктор Спенс Сілвер працював над створенням покращеного складу клею для скотчу. У результаті його експериментальної діяльності утворилося зовсім нове з'єднання, яке відмінно кріпилося до різноманітних поверхонь і мало високу тепло- і водостійкість. Лікар не зміг знайти застосування свого нового винаходу.
Через п'ять років вже інший співробітник цієї компанії вигадав цього винаходу застосування. Він просто наносив склад на шматочки паперу та кріпив їх на різні поверхні. Винахіднику знадобилося багато років, щоб переконати власників компанії в доцільності цього відкриття та реалізувати його у повсякденному житті. Етикетки-стікери почали продаватися лише 1981 року і вони стали найбільш затребуваним продуктом компанії. Через деякий час багато друкарень почали випускати аналогічні етикетки. Вони використовувалися для маркування продуктів харчування, побутової хімії, торгових мереж, будматеріалів тощо.
Сучасна еволюція наклейок
До початку 21 століття в Європейських країнах обсяг продажів самоклеючих етикеток дорівнював 5 мільярдів євро і продовжує з кожним роком активно збільшуватися. Незважаючи на те, що ціна самоклеючої етикетки перевищує вартість звичайних етикеток у кілька разів.
Сьогодні самоклеючі етикетки, які виробляються на основі полімерної плівки, знайшли широке застосування. Їх наклеюють на транспорті та на фасадах магазинів, наклейками маркують різноманітну техніку, а також декорують приміщення.
Етикетки відрізняються водостійкістю, не деформуються в процес експлуатації і включають кілька частин.