Що таке метавсесвіт
Перше уявлення про метавсесвіт з'явилося 1992 року в науково-фантастичному романі Ніла Стівенсона «Лавина». За сюжетом книги у ХХІ столітті на Землі панує корпоратократія – вся влада належить великим корпораціям – і крім реального світу, який оповитий хаосом і розколотий на кілька держав-корпорацій, існує інший – віртуальний. Там люди так само взаємодіють один з одним. Реальний та віртуальний світи переплетені: події в одному можуть впливати на те, що відбувається в іншому. Ця книга стала джерелом терміна «аватар».
Метавсесвіт - це злиття фізичної, доповненої та віртуальної реальності в загальному онлайн-просторі.
Як влаштований метавсесвіт
Прообраз Матриці в реальному світі – це інтернет. Великі гравці зі світу всесвітнього павутиння та технологій вже будують плани створення метавсесвіту. Наприклад, у 2021 році Марк Цукерберг анонсував старт робіт над «тривимірним інтернетом», який повністю змінить наше уявлення про взаємодію з контентом – ми не споживатимемо інформацію, а знаходимося всередині неї.
Концепцій метавсесвіту багато, але найвідоміший належить венчурному інвестору Метью Болу. У своєму уявленні Бол наводить сім характеристик іншого світу:
- Метавсесвіт не припиняється: його не можна поставити на паузу, стерти або завершити;
- Усі події всередині всесвіту відбуваються в режимі реального часу, а події не залежать від зовнішніх факторів;
- Немає обмежень за кількістю тих, хто населяє метавсесвіт;
- У метавсесвіті своя економіка: люди отримують «гроші» за виконану «роботу», володіють та розпоряджаються майном;
- У метавсесвіті можна використовувати елементи реального світу: наприклад, працювати на своєму ноутбуці у віртуальному просторі;
- Дані та цифрові активи з різних платформ поєднані: можна користуватися речами з Counter-Strike та Fortnite, купувати машину з Need for Speed та продавати її друзям на Facebook;
- Метавсесвіт наповнений «контентом та досвідом», створеними її користувачами, як окремими людьми, так і організаціями.
Проектування метавсесвіту актуальне в освітньому та корпоративному середовищі, у сфері комунікацій.
Перші кроки до метавсесвіту
Нещодавно компанія Facebook випустила нову програму для шолома віртуальної реальності Oculus Quest 2. Horizon Workrooms - це віртуальний простір для всіх, хто працює віддалено. Підключитися до такої зустрічі можна без використання VR-окулярів або шолома, достатньо комп'ютера. Кожен учасник має свій аватар. На сьогоднішній день Horizon Workrooms не виглядає як метавсесвіт, поки що це більше схоже на тестування технології: програма підтримує функцію відстеження рук, стримінг відео з віддаленого робочого столу, просторове аудіо, а також може синхронізуватися з календарями Outlook та Google. Усередині є трекер очей, обличчя, частин тіла, що допомагає аватарам рухатись плавно. Система може навіть контролювати міміку власника. Одночасно на віртуальній планерці можуть зібратися не більше ніж 50 осіб.
Насправді, технологія не зовсім нова: Apple ще в 2020 році представив мемоджі: там емоції копіює не лише аватар, схожий на людину, а й ті, що зображають тварин, і навіть єдинорога.
Ще один проект Facebook - Infinite Office , який створений для роботи з дому через ті ж Oculus Quest. На щось більш технологічне компанія поки що не наважилася. Нещодавно Facebook спільно з Ray-Ban випустили розумні окуляри, які спочатку мали володіти інструментами для розпізнавання осіб. Але пізніше від цього задуму відмовилися, побоявшись, що така технологія може стати інструментом для вторгнення у приватне життя.
Microsoft теж не залишився осторонь. Глава компанії Сатья Наделла вважає, що набір хмарних сервісів Microsoft Azure - це в якомусь сенсі корпоративний метавсесвіт. Одне правило матриці в ній точно діє: вона змішує два світи, створюючи цифрові копії предметів та дозволяючи працювати віддалено у змішаній реальності.
Крім цього, у Microsoft є платформа Mesh, до якої можна підключитися за допомогою VR-гарнітури, планшета, смартфона або ПК. Всі люди всередині Mesh існують як віртуальні аватари із соціальної мережі Altspace VR, проте компанія хоче перейти до «голопортації» – тоді люди з'являтимуться у віртуальному середовищі у вигляді самих себе.
Поки що далі за всіх у розробці метавсесвіту просунулась компанія Epic Games. У 2020 році під час локдауну близько 12 млн користувачів Fortnite з усього світу зайшли у додаток, щоб послухати концерт репера Тревіса Скотта. На цьому цифровому виступі виконавець заробив $20 млн, при тому, що весь концерт тривав лише 12 хвилин. Зараз Epic Games залучили на розвиток метавсесвіту $1 млрд: насамперед ці гроші підуть на розробку системи Unreal Engine для нових VR та AR проектів.
Метавсесвітом зацікавилися і на телебаченні. Телеканал Fox випустить шоу музичних талантів «Альтер его», в якому на сцені замість учасників виступатимуть їхні цифрові аватари з «образами мрії», тоді як у журі будуть реальні люди.
Як заробляти у метавсесвіті
Метавсесвіт цілком може принести дохід. Наприклад, рекламою: всередині Fortnite проходять заходи, поєднані з тим, що відбувається у реальному світі. Тобто рекламодавці можуть отримати віртуальний світ, створений спеціально під них. А творчий режим дає майже безмежні можливості кастомізації костюмів, ігрових сюжетів і навіть окремих внутрішньоігрових світів.
Тим не менш, до повного переходу в метавсесвіт ніхто поки що не готовий. Інфраструктури всесвітньої мережі поки що недостатньо, щоб повністю перенести користувача всередину платформ. Поодинці нікому не під силу зрозуміти механіку роботи метавсесвіту, але й ділитися ексклюзивним контентом, якщо раптом у когось вийде, технологічні гіганти не готові.